Zarządzenie Nr 58/08 Prezydenta Miasta Przemyśla -Szefa Obrony Cywilnej Miasta z dnia 28 marca 2008 w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Przemyśla
ZARZĄDZENIE NR 58/08.
PREZYDENTA MIASTA PRZEMYŚLA -
SZEFA OBRONY CYWILNEJ MIASTA
z dnia 28 marca 2008 r.
w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Przemyśla
PREZYDENTA MIASTA PRZEMYŚLA -
SZEFA OBRONY CYWILNEJ MIASTA
z dnia 28 marca 2008 r.
w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Przemyśla
Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7, art. 138 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr. 241,
poz. 2416 z późn. zm./ oraz §3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin /Dz.U. z 2002 r. Nr. 96 poz. 850/ oraz Zarządzenia Nr 18/08 Wojewody Podkarpackiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 30 stycznia 2008 r. zarządza się co następuje:
W celu zapewnienia skutecznej ochrony ludności i środowiska w sytuacjach kryzysowych, w czasie stanów nadzwyczajnych, w tym w czasie wojny, organizuje się na terenie miasta Przemyśla system wykrywania i alarmowania.
1. System wykrywania i alarmowania /SWA/ obejmuje jednostki organizacyjne, wykonujące zadania związane z wykrywaniem zagrożeń oraz ostrzeganiem i alarmowaniem ludności.
2. Jednostki organizacyjne SWA, o których mowa w ust. 1, tworzone są jako formacje obrony cywilnej /FOC/ o wyższym stopniu gotowości do działania:
a) Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania /POADA/ tworzony wspólnie przez Prezydenta Miasta Przemyśla i Starostę Przemyskiego, obejmujący obszarem działania teren miasta i powiatu;
b) Pluton analiz laboratoryjnych /plal/ oraz drużynę pobierania próbek /dpp/, tworzone przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w porozumieniu z Powiatowym Lekarzem Weterynarii, kierownikami jednostek organizacyjnych ochrony środowiska oraz ochrony roślin i nasiennictwa, na bazie Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Przemyślu oraz laboratoriów zakładowych i innych jednostek organizacyjnych działających na terenie miasta;
c) Drużyna wykrywania i alarmowania /dwa/ tworzona przez Prezydenta Miasta
Przemyśla;
d) Stosowanie do potrzeb drużyny wykrywania zagrożeń /dwz/, tworzone przez kierowników zakładów pracy;
e) Drużyny alarmowania /da/, tworzone przez kierowników zakładów pracy w punktach alarmowych zakładów pracy;
3. Podział i podstawowe zadania jednostek organizacyjnych przeznaczonych do wykrywania zagrożeń i alarmowania oraz zbierania i przetwarzania informacji określa załącznik nr 1
do zarządzenia.
4. Formacje obrony cywilnej wymienione w ust. 2 tworzone są odpowiednio w drodze zarządzeń terenowych szefów obrony cywilnej, kierowników służb i inspekcji administracji zespolonej i niezespolonej oraz pracodawców.
5. Ograny tworzące FOC określają przeznaczenie, strukturę wewnętrzną, stan osobowy
i wyposażenie formacji oraz czasy osiągania gotowości do działania, dostosowując
je do skali występujących zagrożeń, odpowiednio do obszaru działania.
§ 3
W czasie pokoju Szef Obrony Cywilnej Miasta może zarządzić rozwinięcie całości lub części SWA w przypadku zaistnienia rozległych skażeń lub innych nadzwyczajnych zagrożeń (wyłączenie na czas trwania), a także w celu przeprowadzenie ćwiczeń.
1. Formacje OC wymienione w §2 ust. 2 powinny być przygotowane do osiągnięcia gotowości do działania przez nie mniej niż 50% stanów osobowych od przekazania sygnału do ich sformowania, w czasie:
1) 12÷24 godzin od wystąpienia sytuacji kryzysowej;
2) 4 ÷ 6 godzin po wprowadzeniu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub czasu wojny.po wprowadzeniu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub wojny.
2. Pełną gotowość do działania FOC osiągają w czasie do 12 godzin przez rozwinięcie elementów SWA z zapewnieniem obsady minimum 90% ukompletowania stanu osobowego i sprzętu.
3. Jednostki organizacyjne SWA po jego rozwinięciu wykonują zadania na zasadzie dyżurów.
Kierowników służb i inspekcji, kierowników (właścicieli) zakładów pracy, tworzących jednostki organizacyjne SWA zobowiązuje się do:
1) opracowania planów działania formacji obrony cywilnej SWA według układu i treści określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia;
2) zabezpieczenia warunków lokalowych i bytowych do działania po rozwinięciu formowanych jednostek organizacyjnych systemu;
3) stworzenia warunków do przechowywania oraz konserwacji sprzętu technicznego i wyposażenia formacji;
4) stałego utrzymywania gotowości formacji SWA do działania poprzez planowanie
i prowadzenie specjalistycznych szkoleń oraz udział w treningach i ćwiczeniach organizowanych na szczeblu miasta i województwa.
1. Obieg informacji o zagrożeniach odbywa się w ramach systemu zarządzania kryzysowego, przy wykorzystaniu ogólnie dostępnych środków łączności, w tym radiowych sieci zarządzania.
2. Informacje dotyczące ogłaszania alarmów podlegają przekazaniu w pierwszej kolejności przez wszystkie środki łączności.
3. Do ostrzegania i alarmowania ludności miasta w razie wystąpienia sytuacji kryzysowych, w czasie stanów nadzwyczajnych i w czasie wojny, należy wykorzystywać wszelkie możliwe siły i środki, a w szczególności:
1) radiowy system włączania syren miasta;
2) pojedyncze syreny obrony cywilnej, straży pożarnej i podmiotów gospodarczych;
3) komunikaty nadawane przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne;
4) urządzenia nagłaśniające na pojazdach policji, straży pożarnej, straży miejskiej
i służb komunalnych.
1. Jednostki organizacyjne SWA na każdym szczeblu kierowania organizują współdziałanie z zakresu wzajemnego informowania się a w szczególności POADA
ze swoimi odpowiednikami z sąsiednich powiatów oraz plutonem analiz laboratoryjnych
i drużynami wykrywania zagrożeń oraz drużyną wykrywania i alarmowania.
2. Jednostki organizacyjne SWA ustalają między sobą zakres współdziałania stosownie do potrzeb.
Naczelnika Wydziału Zarządzania Kryzysowego zobowiązuje się do koordynowania spraw związanych z tworzeniem i przygotowaniem do działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta.
§ 9
Funkcjonowanie SWA w nowych strukturach nastąpi od dnia 1 maja 2008 r.
Traci moc zarządzenie Nr 223/2005 Prezydenta Miasta Przemyśla- Szefa Obrony Cywilnej Miasta
z dnia 27 września 2005 roku.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr. 241,
poz. 2416 z późn. zm./ oraz §3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin /Dz.U. z 2002 r. Nr. 96 poz. 850/ oraz Zarządzenia Nr 18/08 Wojewody Podkarpackiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 30 stycznia 2008 r. zarządza się co następuje:
§ 1
W celu zapewnienia skutecznej ochrony ludności i środowiska w sytuacjach kryzysowych, w czasie stanów nadzwyczajnych, w tym w czasie wojny, organizuje się na terenie miasta Przemyśla system wykrywania i alarmowania.
§ 2
1. System wykrywania i alarmowania /SWA/ obejmuje jednostki organizacyjne, wykonujące zadania związane z wykrywaniem zagrożeń oraz ostrzeganiem i alarmowaniem ludności.
2. Jednostki organizacyjne SWA, o których mowa w ust. 1, tworzone są jako formacje obrony cywilnej /FOC/ o wyższym stopniu gotowości do działania:
a) Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania /POADA/ tworzony wspólnie przez Prezydenta Miasta Przemyśla i Starostę Przemyskiego, obejmujący obszarem działania teren miasta i powiatu;
b) Pluton analiz laboratoryjnych /plal/ oraz drużynę pobierania próbek /dpp/, tworzone przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w porozumieniu z Powiatowym Lekarzem Weterynarii, kierownikami jednostek organizacyjnych ochrony środowiska oraz ochrony roślin i nasiennictwa, na bazie Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Przemyślu oraz laboratoriów zakładowych i innych jednostek organizacyjnych działających na terenie miasta;
c) Drużyna wykrywania i alarmowania /dwa/ tworzona przez Prezydenta Miasta
Przemyśla;
d) Stosowanie do potrzeb drużyny wykrywania zagrożeń /dwz/, tworzone przez kierowników zakładów pracy;
e) Drużyny alarmowania /da/, tworzone przez kierowników zakładów pracy w punktach alarmowych zakładów pracy;
3. Podział i podstawowe zadania jednostek organizacyjnych przeznaczonych do wykrywania zagrożeń i alarmowania oraz zbierania i przetwarzania informacji określa załącznik nr 1
do zarządzenia.
4. Formacje obrony cywilnej wymienione w ust. 2 tworzone są odpowiednio w drodze zarządzeń terenowych szefów obrony cywilnej, kierowników służb i inspekcji administracji zespolonej i niezespolonej oraz pracodawców.
5. Ograny tworzące FOC określają przeznaczenie, strukturę wewnętrzną, stan osobowy
i wyposażenie formacji oraz czasy osiągania gotowości do działania, dostosowując
je do skali występujących zagrożeń, odpowiednio do obszaru działania.
§ 3
W czasie pokoju Szef Obrony Cywilnej Miasta może zarządzić rozwinięcie całości lub części SWA w przypadku zaistnienia rozległych skażeń lub innych nadzwyczajnych zagrożeń (wyłączenie na czas trwania), a także w celu przeprowadzenie ćwiczeń.
§ 4
1. Formacje OC wymienione w §2 ust. 2 powinny być przygotowane do osiągnięcia gotowości do działania przez nie mniej niż 50% stanów osobowych od przekazania sygnału do ich sformowania, w czasie:
1) 12÷24 godzin od wystąpienia sytuacji kryzysowej;
2) 4 ÷ 6 godzin po wprowadzeniu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub czasu wojny.po wprowadzeniu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub wojny.
2. Pełną gotowość do działania FOC osiągają w czasie do 12 godzin przez rozwinięcie elementów SWA z zapewnieniem obsady minimum 90% ukompletowania stanu osobowego i sprzętu.
3. Jednostki organizacyjne SWA po jego rozwinięciu wykonują zadania na zasadzie dyżurów.
§ 5
Kierowników służb i inspekcji, kierowników (właścicieli) zakładów pracy, tworzących jednostki organizacyjne SWA zobowiązuje się do:
1) opracowania planów działania formacji obrony cywilnej SWA według układu i treści określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia;
2) zabezpieczenia warunków lokalowych i bytowych do działania po rozwinięciu formowanych jednostek organizacyjnych systemu;
3) stworzenia warunków do przechowywania oraz konserwacji sprzętu technicznego i wyposażenia formacji;
4) stałego utrzymywania gotowości formacji SWA do działania poprzez planowanie
i prowadzenie specjalistycznych szkoleń oraz udział w treningach i ćwiczeniach organizowanych na szczeblu miasta i województwa.
§ 6
1. Obieg informacji o zagrożeniach odbywa się w ramach systemu zarządzania kryzysowego, przy wykorzystaniu ogólnie dostępnych środków łączności, w tym radiowych sieci zarządzania.
2. Informacje dotyczące ogłaszania alarmów podlegają przekazaniu w pierwszej kolejności przez wszystkie środki łączności.
3. Do ostrzegania i alarmowania ludności miasta w razie wystąpienia sytuacji kryzysowych, w czasie stanów nadzwyczajnych i w czasie wojny, należy wykorzystywać wszelkie możliwe siły i środki, a w szczególności:
1) radiowy system włączania syren miasta;
2) pojedyncze syreny obrony cywilnej, straży pożarnej i podmiotów gospodarczych;
3) komunikaty nadawane przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne;
4) urządzenia nagłaśniające na pojazdach policji, straży pożarnej, straży miejskiej
i służb komunalnych.
§ 7
1. Jednostki organizacyjne SWA na każdym szczeblu kierowania organizują współdziałanie z zakresu wzajemnego informowania się a w szczególności POADA
ze swoimi odpowiednikami z sąsiednich powiatów oraz plutonem analiz laboratoryjnych
i drużynami wykrywania zagrożeń oraz drużyną wykrywania i alarmowania.
2. Jednostki organizacyjne SWA ustalają między sobą zakres współdziałania stosownie do potrzeb.
§ 8
Naczelnika Wydziału Zarządzania Kryzysowego zobowiązuje się do koordynowania spraw związanych z tworzeniem i przygotowaniem do działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta.
§ 9
Funkcjonowanie SWA w nowych strukturach nastąpi od dnia 1 maja 2008 r.
§ 10
Traci moc zarządzenie Nr 223/2005 Prezydenta Miasta Przemyśla- Szefa Obrony Cywilnej Miasta
z dnia 27 września 2005 roku.
§ 11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.