Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Nr 95/2024 Rady Miejskiej w Przemyślu z dnia 26 kwietnia 2024 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miejskiej Przemyśl i jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych.

Uchwała Nr 95/2024

Rady Miejskiej w Przemyślu

z dnia 26 kwietnia 2024 r.


w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miejskiej Przemyśl i jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych.


Na podstawie art. 18 ust. 1 i 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023r., poz. 40, z późn.zm.) oraz art. 59 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023r., poz. 1270 z późn. zm.), Rada Miejska w Przemyślu

uchwala, co następuje


§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty lub rozkładania na raty płatności należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miejskiej w Przemyślu i jej jednostkom organizacyjnym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazuje się organy lub osoby uprawnione do udzielania tych ulg.


§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) należnościach pieniężnych – rozumie się przez to należność główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny wraz z odsetkami za zwłokę i kosztami dochodzenia tej należności, stanowiącymi należności uboczne, według stanu na dzień złożenia wniosku,
2) dłużniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej,
3) wierzycielu – rozumie się przez to Gminę Miejską Przemyśl oraz jej jednostki organizacyjne,
4) kierowniku jednostki – rozumie się osobę, która zgodnie z obowiązującym statutem jest uprawniona do zarządzania jednostką organizacyjną,
5) jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to jednostki budżetowe i instytucje kultury Gminy Miejskiej Przemyśl,
6) przedsiębiorcy – rozumie się przez to podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania,
7) uldze – rozumie się przez to umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych przypadających Gminie Miejskiej w Przemyślu lub jej jednostkom organizacyjnym,
8) organie uprawnionym – należy przez to rozumieć organ lub osoby wskazane w niniejszej uchwale, uprawnione do udzielenia ulg.


§ 3. 1. Organem uprawnionym do udzielania ulg jest:
1) Prezydent Miasta Przemyśla, po uprzednim zasięgnięciu opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Przemyślu – w odniesieniu do należności przysługujących Gminie Miejskiej Przemyśl i jej jednostkom organizacyjnym, jeżeli wartość należności jest wyższa niż 50.000 zł,
2) Prezydent Miasta Przemyśla – w odniesieniu do należności przysługujących Gminie Miejskiej Przemyśl i jej jednostkom organizacyjnym, jeżeli wartość należności jest wyższa niż 10.000 zł,
3) Kierownik jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej Przemyśl – w odniesieniu do należności przysługującej tej jednostce, jeżeli wartość należności nie przekracza 10.000zł.
2. Umorzenie należności jednostki organizacyjnej przekraczającej kwotę określoną w ust. 1 punkt 1 i 2 przez Prezydenta Miasta Przemyśla, następuje na podstawie uzasadnionego i udokumentowanego wniosku kierownika jednostki organizacyjnej oraz na podstawie opinii właściwego naczelnika wydziału Urzędu Miasta Przemyśla, sprawującego nadzór merytoryczny nad podległą jednostką organizacyjną.


§ 4. 1. Należności cywilnoprawne mogą być umarzane z urzędu, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. jeżeli zachodzi jedna z poniższych przesłanek:
1) dłużnik – osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000,00 zł,
2) dłużnik – osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji,
5) zachodzi interes publiczny.
2. W przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności pieniężne, o których mowa w ust. 1 mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umorzenia są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.
3. W przypadku udzielenia ulgi, o której mowa w ust. 1 umorzenie następuje w drodze jednostronnego oświadczenia woli, składanego w celu dokonania odpisu należności w księgach rachunkowych.


§ 5. 1. Na pisemny wniosek dłużnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym:
1) należności mogą być w całości lub części umarzane,
2) mogą zostać odroczone terminy spłaty należności,
3) płatność należności może zostać rozłożona na raty.
2. Wniosek o udzielenie ulgi dłużnik składa wierzycielowi.
3. Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać: rodzaj wnioskowanej ulgi (umorzenie, odroczenie terminu spłaty, rozłożenie spłaty należności na raty) oraz wskazanie własnych propozycji w sprawie wnioskowanej ulgi, tj. kwoty umorzenia, daty odroczenia terminu spłaty należności, a w przypadku rozłożenia na raty – proponowaną ilość i wielkość poszczególnych rat oraz terminy ich płatności. Przykładowy wzór wniosku o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
4. Wniosek dłużnika powinien być należycie umotywowany i udokumentowany. Przed udzieleniem ulg, o których mowa w ust. 1, musi być przeprowadzone postępowanie wyjaśniające.
5. Osoby fizyczne obowiązane są dołączyć do wniosku oświadczenie o stanie majątkowym, którego wzór stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały oraz dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione.
6. Osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami obowiązane są dołączyć do wniosku oświadczenie o stanie majątkowym, którego wzór stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały, dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione jak również:
1) zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres ostatnich 3 lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości, w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów,
2) wykaz przeterminowanych należności i zobowiązań publiczno i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.
7. Osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej obowiązane są dołączyć do wniosku oświadczenie o stanie majątkowym, którego wzór stanowi załącznik Nr 4 do niniejszej uchwały, dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione oraz następujące dokumenty:
a) szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości,
b) informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) za okres 3 lat obrotowych, poprzedzających złożenie wniosku, w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym,
c) informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie roku bieżącego – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunku zysków i strat),
d) wykaz przeterminowanych należności i zobowiązań publiczno i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji,
e) oświadczenie o stanie zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS,
f) inne dokumenty potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy.
8. W przypadku stwierdzenia, iż przedstawione dokumenty są niewystarczające do udzielenia ulgi lub zawierają braki formalne, wzywa się dłużnika do ich uzupełnienia w terminie 7 dni wraz z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
9. W przypadku rozłożenia na raty, jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie w pełnej wysokości rat ustalonych przez organ uprawniony, pozostała do spłaty należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami za zwłokę liczonymi od pierwotnego terminu zapłaty oraz kosztami dochodzenia tej należności.
10. W przypadku odroczenia terminu płatności, jeżeli dłużnik nie spłaci należności pieniężnej w odroczonym terminie, należność pieniężna pozostała do spłaty staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami za zwłokę liczonymi od pierwotnego terminu zapłaty oraz kosztami dochodzenia tej należności.
11. Od należności, w których zapłacie udzielono ulg wymienionych w ust. 1, odsetki ustawowe za opóźnienie naliczane są do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku.
12. W przypadku negatywnej decyzji w sprawie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty, odsetki liczy się od pełnej wysokości od daty powstania zaległości do dnia dokonania zapłaty.
13. Udzielenie ulgi w spłacie należności, po zbadaniu zasadności wniosku o udzielenie ulgi następuje w formie pisemnej na podstawie przepisów prawa cywilnego (umowa, porozumienie).
14. Umowa, porozumienie stanowi podstawę do dokonania zapisów w księgach rachunkowych.
15. Okres spłaty należności odroczonej lub należności rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż 24 miesiące.


§ 6. 1. Umorzenie należności głównej skutkuje umorzeniem należności ubocznych w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona należność główna.
2. Jeżeli umorzeniu podlega tylko części należności pieniężnej, pozostała część jest wymagalna wraz z należnymi odsetkami liczonymi od dnia wymagalności do dnia zapłaty. Umorzenie części należności może nastąpić po uregulowaniu pozostałej kwoty w całości.


§ 7. 1. W przypadku należności pieniężnych zawierających podatek od towarów i usług warunkiem umorzenia, odroczenia terminu płatności spłaty lub rozłożenia na raty należności pieniężnych na wniosek, jest uregulowanie przez wnioskodawcę należnego podatku od towarów i usług w terminie wskazanym przez właściwy organ lub osobę uprawnioną do udzielania tych ulg.
2. Nieuregulowanie podatku od towarów i usług we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.


§ 8. 1. Osoby uprawnione do udzielania ulg, mogą udzielić przedsiębiorcom określonym w § 5ust. 1 ulg w spłacie zobowiązań należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miejskiej Przemyśl i jej jednostkom organizacyjnym, które:
1) nie stanowią pomocy publicznej,
2) stanowią pomoc de minimis – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2023/2831z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L.Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r.,
3) stanowią pomoc de minimis w rolnictwie – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9, z późn.zm.),
4) stanowią pomoc w rybołówstwie – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do
pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L nr 190 z dnia 28 czerwca 2014 r. strona 45 z późn.zm.).
2. Pomoc de minimis nie wystąpi w przypadkach określonych w przepisach § 4 ust. 1 pkt. 1, 2, 3,4 uchwały. W przypadkach o których mowa w § 4 ust. 1 pkt. 5 oraz § 5 ust. 1 uchwały, udzielenie ulgi może stanowić pomoc de minimis.
3. Pomoc de minimis podlega kumulacji z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w ciągu minionych trzech lat oraz z każdą pomocą inną niż de minimis, otrzymaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifkowanych lub tego samego środka finansowania ryzyka.
4. W celu uzyskania pomocy de minimis, o której mowa w ust. 1, przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy dodatkowych dokumentów i informacji określonych w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej (Dz.U. z dnia 2023r., poz. 702), tj.:
- wszystkich zaświadczeń/oświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymała w ciągu minionych trzech lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024r. poz. 40) albo w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie ( Dz. U. Nr 121 poz. 810),
- oświadczenia o lokalizacji wykonywanej działalności i kategorii podmiotów korzystających z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę.


§ 9. Prezydent Miasta Przemyśla przedstawia Radzie Miejskiej w Przemyślu informację o kwocie udzielonych ulg w trybie określonym w niniejszej uchwale, według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego w terminie do 31 marca następnego roku budżetowego według wzoru określonego w załączniku nr 5 do niniejszej uchwały.


§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Przemyśla.


§ 11. Traci moc Uchwała Nr 142/2017 Rady Miejskiej w Przemyślu z dnia 31 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miejskiej Przemyśl i jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych, z późn.zm.


§ 12. 1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
2. Uchwałę w części dotyczącej pomocy de minimis stosuje się do dnia 30 czerwca 2031 r., w części dotyczącej pomocy de minimis w sektorze rolnym stosuje się do dnia 30 czerwca 2028 roku, natomiast do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury do dnia 30 czerwca 2030 r.

Przewodniczący

 Rady Miejskiej

   Robert Bal


PDFuchwała 95.2024.pdf (2,53MB)