WYKORZYSTANIE DRÓG W SPOSÓB SZCZEGÓLNY
Zawody sportowe, rajdy, wyścigi, przewóz osób kolejką turystyczną i inne imprezy.
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym wniosek powinien zawierać w szczególności:
- Imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy.
- Rodzaj i nazwę imprezy
- Informację o miejscu i dacie rozpoczęcia , przebiegu i zakończeniu imprezy.
- Informację o przewidzianej liczbie uczestników imprezy.
- Wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy.
- Podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
Do wniosku należy dołączyć:
- Szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy
w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia. - Program imprezy ze szczegółowym opisem trasy, podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz czasem przejścia lub przejazdu uczestników imprezy.
- Plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w art. 65a ust.3 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
- Zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będących następstwem imprezy - do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw.
- Pisemną zgodę właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzenia jej na terenach leśnych.
Organizator imprezy przesyła w terminie co najmniej 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy kopię wniosku wraz z wymaganymi dokumentami do:
- Właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy Komendanta Wojewódzkiego Policji.
- Komendanta oddziału Straży Granicznej – jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej, lub
- Komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej – jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić:
- Spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska.
- Wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną.
- Pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy,
a także odpowiednie zaplecze higieniczno-sanitarne. - Drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej.
- Warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział
w zabezpieczeniu imprezy. - Sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo-gaśniczych
- W razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy.
- Środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności:
- znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne,
- liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy,
- bariery, płotki lub przegrody służące do odgradzania miejsca imprezy.
Organizator imprezy jest obowiązany:
- Uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbyć impreza.
- Współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących
w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową:- uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy,
- stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy,
- dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy.
- Sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy obejmujący:
- listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru wyróżniające te osoby,
- pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną
w uzgodnieniu z Policją, - rodzaj i ilość środków technicznych, o których mowa w ust. 2 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym, oraz miejsce ich rozlokowania,
- rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy,
w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwymi dysponentami jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego, - sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
- oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
- rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów
w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego, - organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy
a Policją w trakcie trwania imprezy, - sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających
z przebiegu imprezy - przed imprezą i w trakcie jej trwania.
- Opracować regulamin oraz program imprezy.
- Ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących
w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy wspólnych spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy. - Zapewnić realizację planu, o którym mowa w pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
- Uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego.
- Powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym.
- Na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją.
- Udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie Policji lub innych podmiotów wymienionych w pkt 1, 2, 7 i 8, a także wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań
w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Przekazywać do wiadomości publicznej informacje o utrudnieniach w ruchu wynikających z planowanej imprezy oraz sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy.
Opłata w wysokości 48 zł
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. 2017.1260 ze zm.)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.Dz.U.2016.1827 ze zm.)
+4816 675 20 67,
+4816 675 20 66
e-mail: ktd@um.przemysl.pl
Poniedziałek - Piątek 7.30-15.30
Wtorek 7.30-16.00
Pliki do pobrania:
33-wniosek_wykorzyst_drog_w_spos_szczeg_-_imprezy_7230.docx.docx (15,99KB)