Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Nazwa usługi:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Kogo dotyczy:

Obywateli Rzeczypospolitej Polskiej uprawnionych lub obowiązanych do posiadania dowodu osobistego.

Wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Wyjątek stanowią osoby obowiązane do posiadania dowodu osobistego, które mogą złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator (w obecności tej osoby, wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia).

Uwagi:
-
Czas realizacji usługi:
Do 30 dni.

W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony.
Wymagane dokumenty:
  1. Ważny dowód osobisty lub ważny paszport (w sytuacji braku tych dokumentów inny ważny dokument zawierający fotografię, np. prawo jazdy, książeczka wojskowa lub inny dokument ze zdjęciem), a w przypadku osób, które uzyskały obywatelstwo polskie – dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
  2. Jedna kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząca na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. W przypadku osoby, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów określonych powyżej w zakresie wizerunku, a także fotografia dzieci do 5 roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub otwartymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

 

Na stronie Zdjęcie do dowodu lub paszportu – informacje (http://www.gov.pl/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu) można sprawdzić, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie.

 

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć do wniosku fotografię w okularach z ciemnymi szkłami, przedstawiając orzeczenie o niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć do wniosku fotografię z nakryciem głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, przedstawiając zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i elektroniczną.

Dowód osobisty umożliwia jego posiadaczowi:

  1. uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego;
  2. składanie podpisu osobistego;
  3. potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, można złożyć przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w:

  • systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
  • aplikacji m Obywatel, w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2003 r. o aplikacji mObywatel, po uwierzytelnieniu z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.

Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 (szerokość x wysokość) pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB.

WAŻNE! W przypadku wniosku dla osoby powyżej 12 roku życia osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku elektronicznie zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz odcisków palców. W przypadku wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązany zgłosić się wnioskodawca i złożyć podpis pod wnioskiem o wydanie dowodu osobistego. Po bezskutecznym upływie 30 dni, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

 

Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:

  • Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
  • Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo - w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby.
  • Certyfikat potwierdzenia obecności zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego bez względu na zdolność do czynności prawnych.
  • Zamieszczenie w dowodzie osobistym kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania. W przypadku unieważnienia dowodu osobistego skutkującego niemożnością korzystania z tego certyfikatu Skarb Państwa nie ponosi kosztów związanych z zakupem nowego kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.

 

Więcej informacji uzyskasz na: https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe

Opłaty:

Bez opłat

Tryb odwoławczy:
W przypadku decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Podkarpackiego w Rzeszowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Przemyśla w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.
Podstawa prawna::
  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.2019.653 t.j z dnia 08.04.2019 r., tekst jednolity.
  2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.2023.2798) 
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz.U.2019. 400)
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.  2018.2096 t.j)

 

Miejsce składania dokumentów
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium  Rzeczypospolitej Polskiej.

W Urzędzie Miejskim w Przemyślu wnioski przyjmowane są w Wydziale Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego (ul. Rynek 1, pok. Nr 26, II piętro) w godzinach 7.30-15.00

 

Odbiór dowodu osobistego odbywa się w miejscu złożenia wniosku. Dostępność dowodu osobistego można sprawdzić pod adresem: Sprawdź, czy dowód osobisty jest gotowy - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl)  

Wydział realizujący usługę:
Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego
Adres Wydziału:
37-700 Przemyśl | Rynek 1 | pok. 26 II piętro
Telefon:

Tel.: +48166786820
Fax: +48166786449

e-mail: kancelaria@um.przemysl.pl

Godziny pracy::

Poniedziałek: 7.30 – 15.30
Wtorek: 7.30 – 16.00
Środa: 7.30 – 15.30
Czwartek: 7.30 – 15.30
Piątek: 7.30 – 15.30

PDFKlauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w Urzędzie Miejskim w Przemyślu (Pobierz plik w formacie *.PDF) (543,33KB)

E-Usługa:
-