Zarządzenie Nr 150/09 Prezydenta Miasta Przemyśla w w sprawie konsolidacji sprawozdań finansowych
Zarządzenie Nr 150/09
Prezydenta Miasta Przemyśla
z dnia 26 czerwca 2009r.
w sprawie konsolidacji sprawozdań finansowych
Prezydenta Miasta Przemyśla
z dnia 26 czerwca 2009r.
w sprawie konsolidacji sprawozdań finansowych
Na podstawie art.4, art.55, art.57, art.58, art.59, art.60, art.63, art.63a, art.63b, art.63c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz.694 z późn. zm.) oraz §14, §15, §15a, §16 ,§17, §18, §19 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z poźn. zm.)
§1
1.Konsolidacji podlegają bilanse na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, to jest na dzień 31 grudnia.2.Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego sporządza się w złotych i groszach.
3.Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego sporządza się w terminie 3
miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.
4.Dokumentacja konsolidacyjna podlega ochronie i przechowywaniu przez okres 5 lat.
§2
1. Podstawę do sporządzenia skonsolidowanego bilansu stanowią bilanse jednostek podlegających konsolidacji oraz dokumentacja konsolidacyjna.
2. Dokumentację konsolidacyjną stanowią:
a) bilanse jednostek objętych konsolidacją,
b) wykaz jednostek objętych konsolidacją, ze wskazaniem właściwej dla danych jednostek metody konsolidacji,
c) zestawienie dotyczące połączenia danych z bilansu z wykonania budżetu i bilansu urzędu JST – stworzenie bilansu jednostki dominującej,
d) zestawienie dotyczące sumowania danych z bilansów w pełnej wartości poszczególnych pozycji bilansowych jednostki dominującej z danymi jednostek zależnych - objętych konsolidacją pełną, z wyszczególnieniem poszczególnych jednostek,
e) wykaz jednostek, których nie obejmuje się konsolidacją,
f) arkusze dotyczące:
- wyłączeń z tytułu wzajemnych należności i zobowiązań występujących między jednostkami objętymi konsolidacją.
- eliminacji występujących w poszczególnych jednostkach tych samych składników aktywów,
- eliminacji funduszy i udziałów oraz dywidend i zysków w jednostkach,
- korekt wprowadzonych w procesie konsolidacji w stosunku do poszczególnych aktywów i pasywów jednostek objętych konsolidacją,
g) skonsolidowany bilans JST za rok uwzględniający faktyczną wartość aktywów i pasywów, wynikających z danych, o których mowa wyżej,
h) inne zestawienia (arkusze, czy PK) dotyczące konsolidacji.
i) zapisów w dokumentacji konsolidacyjnej dokonuje się poza księgami rachunkowymi.
j) od ujemnej wartości firmy dokonuje się odpisów (umorzenia) metodą liniową w okresie 5 lat. Dokonane odpisy odnosi się na wynik finansowy.
§3
Konsolidacją nie obejmuje się sprawozdań finansowych jednostek jeżeli:
1. dane finansowe jednostki są nieistotne,
2. występują ograniczenia w sprawowaniu kontroli lub współkontroli nad jednostką, które wyłączają swobodne dysponowanie jej aktywami, w tym wypracowanym przez jednostkę zyskiem netto lub które wyłączają sprawowanie kontroli nad organami kierującymi tą jednostką,
3. udziały tej jednostki zostały nabyte, zakupione lub pozyskane w innej formie, z wyłącznym ich przeznaczeniem do późniejszej odsprzedaży, w terminie jednego roku od dnia ich nabycia, zakupu lub pozyskania w innej formie.
§4
Dane jednostki konsoliduje się metodą konsolidacji pełnej,
§5
Metoda konsolidacji pełnej polega na sumowaniu w pełnej wartości poszczególnych pozycji bilansów jednostki dominującej i jednostek zależnych oraz na dokonaniu wyłączeń i korekt stosownie do art. 60 ustawy o rachunkowości.
§6
Skonsolidowany bilans sporządza się wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 7 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
§7
1. Metodą konsolidacji pełnej obejmuje się sprawozdania finansowe:
a) bilans z wykonania budżetu oraz bilans Urzędu JST, która jest jednostką dominującą,
b) bilanse jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, samorządowych instytucji kultury, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które są jednostkami zależnymi – wykaz tych jednostek stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia,
c) bilanse spółek gminy, które są jednostkami zależnymi – wykaz tych jednostek stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§8
Skonsolidowany bilans po podpisaniu przez Skarbnika i Prezydenta Miasta, przekazywany jest do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§9
Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Miasta.
§10
Traci moc zarządzenie nr 91A/07 Prezydenta Miasta Przemyśla z dnia 8 maja 2007 r. w sprawie konsolidacji sprawozdań finansowych.
§11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
PREZYDENT
MIASTA PRZEMYŚLA
Robert Choma
MIASTA PRZEMYŚLA
Robert Choma